Hebben we binnenkort geen dashboard meer in de auto?
Autorijden gaat de komende jaren flink veranderen. Meer dan 30 rijassistentiesystemen worden verplicht gesteld in de auto’s die ontwikkeld worden na mei 2022. Daarmee moet de auto van de toekomst aanzienlijk veiliger worden én moet er gewerkt worden naar duurzamere mobiliteit. Daarbij komen veel kleine features kijken, en vooral heel veel kleine sensoren. Maar er zijn ook grotere ontwikkelingen, die schokkend kunnen zijn voor de gemiddelde automobilist. Hoe gehecht bent u aan het dashboard in uw auto?
Na jarenlang constant verder ontwikkelen; het einde van het dashboard?
Het dashboard van twintig jaar geleden is nauwelijks te vergelijken met het dashboard van tegenwoordig. Ontwerpers hebben er alles aan gedaan om de relevante informatie makkelijker afleesbaar te maken voor de bestuurder. Bijvoorbeeld door digitale getallen te gebruiken in plaats van de pijlen die een snelheid ‘ergens rond de 80 kilometer per uur’ aangeven op een analoge klok. Maar ook door andere indeling, het gebruik van het middenconsole en de vorm van het stuur te veranderen.
Die constante ontwikkelingen lijken nu aan hun eind te komen. Sterker nog, dashboardontwerpers komen naar alle waarschijnlijkheid zonder werk te zitten. De auto van de toekomst gaat namelijk veel meer gebruikmaken van de voorruit. De functie van het dashboard wordt daarmee vele malen kleiner of valt volledig weg.
De voorruit wordt het nieuwe dashboard?
Wanneer u dit voor het eerst leest, bent u wellicht verrast. Het is echter een ontwikkeling die al langer gaande is. Op dit moment wordt er gewerkt met kleinere versies van het HUD, oftewel head-up display. Hiermee wordt relevante informatie (snelheid, de tijd, aantal toeren, navigatie-informatie en brandstofpeil) geprojecteerd op de voorruit. Op die manier kunt u als bestuurder gewoon de ogen op de weg houden tijdens het rijden. Omlaag kijken, tussen de spaken van uw stuur door, is dan niet meer nodig. Dat is bevorderlijk voor de veiligheid wanneer dit goed uitgevoerd wordt door de autofabrikanten en ontwikkelaars van de technologie.
Hoe gaat dat dashboard naar de voorruit toe dan?
De informatie wordt op de voorruit geprojecteerd. De voorruit geeft dus zelf de informatie niet weer, maar wordt gebruikt op de manier waarop een diascherm ook gebruikt wordt. De informatie die weergegeven wordt, wordt doorgegeven door de sensoren. Gaat het om een navigatiesysteem dat live updates doorvoert en file-informatie, dan wordt de informatie door de grid verzameld en doorgegeven aan de auto. Hierbij staat alles met elkaar in verbinding: informatievoorzieningen met auto’s en auto’s met andere auto’s, waarbij altijd tweerichtingsverkeer is.
Wat betekent dit voor autoruitschade en het autoglas van de toekomst?
Op het gebied van de autoruit zien we geen grote veranderingen; autoglas blijft gewoon autoglas. Moet de voorruit vervangen worden in de toekomst in de auto zonder dashboard, dan is er wel een verandering. Op dit moment zijn er nog mensen die zelf de voorruit vervangen thuis wanneer zij daar genoeg kennis van hebben. Dat wordt anders in de toekomst. De camera achter de voorruit moet opnieuw gekalibreerd worden om alle rijhulpassistentieprogramma’s goed te laten werken en de juiste informatie op de voorruit te krijgen. Dat betekent dat het vervangen van voorruiten straks uitsluitend voorbehouden is aan de specialisten die de juiste apparatuur in huis hebben.